Det är tydligen inte bara hos juvereraren som små askar innehåller smått och gott. Likaledes inte heller plånboksvänligt. Speciellt när det är lika bäst att köpa två uppsättning… Snart utgår även detta ur Volvos sortiment.

Det är tydligen inte bara hos juvereraren som små askar innehåller smått och gott. Likaledes inte heller plånboksvänligt. Speciellt när det är lika bäst att köpa två uppsättning… Snart utgår även detta ur Volvos sortiment.


Att JYA nog må kallas JYA. Även om regskylten numera indikerar att Majk äger härligheten 🙂

Idag var det så dags, omskyltning av stolta JYA. Numer dubbats till MAJKS. Bildbevis på detta kommer vad det lider. Biltetris i snö bara för att få bra fotovinklar lockade föga
I kalendern står det december. Ju typ halvvägs in i mot lucia är det allt. Det är kanske lika väl att redan i dag greppa tangentbordet för att försöka summera det i mångt och mycket förlorade året 2025.
Som säkert en och annan av er känner till så diagnostiserades min kära hustru av cancer i svalget i april. Detta efter en lång radda av besök i primärvården där man notoriskt blundade för alla symtom och hävdade att det var virus som gav känningarna. Så om januari fram till mars var otaliga försök att få hjälp på vårdcentraler och privatpraktiker. Så var resan därefter, en myriad av besök dagliga besök ”på jobbet” så att säga. Det är lite splittrat att vara it-tekniker på regionen för att samtidigt vara närstående till en av regionens behövande invånare. Turerna fortgick fram långt efter att industrisemestern var lagd till handlingarna. Så den planerade fritiden i garaget förbyttes abrupt mot att vara sondmatnings-ansvarig, logistisk-ansvarig, färdtjänst-ansvarig, matgeneral och jourhavande medmänniska när allt annat inte riktigt fungerat i livet. ”Vi” är ännu inte tillbaka till någon direkt vardag utan brottas med komplikationerna efter cellgifter och speciellt med strålnings effekter med söndertrasade slemhinnor i svalget. Men det är i alla fall inte helt nattsvart.
Så dierkt ljust har det inte varit på bilfronten heller. Året inleddes i stor stil med auktionsfyndet ”Alkoholisten”. En Ford Focus av den där tidiga ”miljösatsningen” där Etanol var hippt och på tapeten. Just mitt exemplar gav i alla fall 7-8 månader av upplevelser och intryck. Ja det var så länge jag orkade hålla ut innan det blev respass till skroten för eländet. På något vis fanns det ett uns terapi i att ha en riktigt värdelös vagn vars tillkortakommanden mest utgjorde lite spännande avbrott i den annars jobbiga vardagen.
Annars så har alla mina inköpsprojekt kommit på skam. Men ovanligt nog för min del så har jag faktiskt haft tillfällen att få åka och titta på en del teoretiskt spännande. Eller vad sägs om Trabant Tramp/Kübel av mediakänt ursprung, En Volvo 240 GLT som var perfekt på 7 meters håll eller i alla fall inte sedd underifrån. En Volvo 940 LTT på bilfirma här i stan. Därtill var jag lovad att få titta och köpa en Citroen 2CV ”AZAM” eller Lyx-Belgare som någon kallade dessa för. Där lyckades någon annan tjata sig före och gjorde affär dagen innan jag var lovad att det absolut var första möjliga tillfälle att bese härligheten. (Lite bittert).
Sedan finns ju alla vagnar jag av en eller annan anledning tappat sugen på innan jag kom iväg. Mest berömt fall av kalla fötter var när jag lyckas prisförhandla till mig ännu en Trabant Tramp. Men denna gång stående i England. Insikten exakt hur dyr den väl skulle bli innan den stod på uppfarten här hemma fick mig att ovanligt nog för mig ´ghosta´ den stackars säljaren.
Ett annat missöde var när jag lyckades med det mindre taktfulla att brevledes råka kontakta ägaren till en trevlig uddavagn typ någon vecka efter att denne gått ur tiden. Upprinnelsen var att jag pratat med herren i fråga typ 10 dagar innan jag sände mitt brev. Det oturliga var att han dog tre dagar efter vår konversation. Det hela hade möjligen inte känts lika klavertrampsmässigt om jag inte råkade inleda brevet med några muntra fraser om att det var skönt att han fått komma hem… (syftandes på från lasarettet där han befann sig när vi pratade).
Ja då har vi inte berört de där vagnarna som var på tapeten i somras, typ den lågmilade brandbilen byggd på en Land Rover Series IIB, ja den som behövde passera nålsögat i form av att registreras in i Sverige sådär 5 år efter Brexit med allt vad sånt innebär. Eller för den delen, den Citroen 2CV som har en ägare sedan ny och verkar vara i ett fantastiskt orenoverat gott skick.
2025 kanske inte var fullt så tomt trots allt när jag tänker efter. Men jag tror det bestående intrycket kommer bestå av insikten att livet behöver erövras varje dag, för rätt som det är, ställs allt man tror sig veta om framtiden på ända.
orden är inte mina egna, Ty redan på på 1700-talet så lär en Thomas Thorild ha yppat konklusionen. De finns för övrigt även återgivna över ingången till en aula på Uppsala universitet.
Att just mitt sätt att tänka skulle uppnå den där större nivån, det är inte troligt. Finns ens behovet? Tänker att jag tänker – det räcker väl?
I dagarna har det varit en del fokus på att vinterbona garaget. När nu Volvon JYA förväntas husera hemmavid så känns det bra om allt är så bra det bara kan. Ett led i detta var att sortera. Att bilen skulle bli mitt projekt stod klart redan förra sommaren. En lätt sömndrucken inköpsrunda företogs. Ett knippe beställningar från kända leverantörer klickades hem. Uteslutande saker i Volvos Blå kartonger hamnade huller m buller bland allsköns andra saker.
När jag nu summerar så tror jag mig ha luftfilter att byta i alla fall tills vägmätarställningen säger 25 000 mil, tändstift som räcker till 24 000, Oljefilter är bara för tre byten till, så där lär det inte vara miltalet som styr. Nya tändkablar. En flång ny nedre del till luftintaget/filtehuset. Kopparringar till oljepluggen tiofalt. Nya tolkarblad till strålkastarna.
Ja listan kan göras lång.
Det väl här det varit på sin plats att fundera. Behöver jag verkligen 4 nya luftfilter utöver det nya jag satte in i somras? Det spontana svaret är väl jo det behövs. Men jag får erkänna, det är inte troligt att jag kommer komma till en mästarställning på 25000 mil, i alla fall in te i närtid. Jag summerade att medelkörsträckan per år uppgår till 55 mil. idag står mätaren på 10650 mil. Med dagens körmönster passeras 11000 mil någongång runt 2031-32, exakt när de nästkommande 14000 milen ska hinna tillryggaläggas får jag återkomma om – lite senare 😀

Att hösten är tider av förändring torde väl stå var och en självskrivet. Det är bara att titta på närmaste Lönn eller Ek som byter sin färgskrud.
I garaget är inte förvandlingen fullt lika påtaglig. På JYA byts inga däck, för inte fnutt ska vägsaltet få chansen att ens nudda karossen. I alla fall inte så länge Rolands ande vilar över förvaltningen. Men väl, när jag tittade i korgen från bakluckan så materialiserade sig en uppsättning låsmuttrar. Eller ska vi säga, ”tror-det-ska-fördröja-kleptomanernas-ambition-att-sno-hjulen-tillägg”?
Att tristessen var stor nu när JYA officiellt är inställd för säsongen. Golvmattorna urtagna. allt löst förflyttat och batteriet bortkopplat och satt på laddning. Ja vad bättre än att ägna någn timme åt att rengöra och polera nämnda försvåra-stölden muttrarna. Resultatet helt ok om jag får säga själv. Att dessa inte suttit på JYA är solklart. den har någon ännu mer raffinerad variant. Men kanske har de suttit på en 240? Kanske rent av med de 25 ekrade turbin-fäljarna kallade ”Corona”.
Att dessa nog får ligga kvar i sin plastförpackning känns troligt. De kanske behövs en vacker dag.
I dag hade jag äran att mer ingående få titta på den vinröda 240 GLT’n jag sprang på en månad sedan. Det är inte den vanligaste av helgnöjen i alla för mig. En synnerligen trevlig vagn – i alla fall på 5 meters avstånd. Lite väl besviket blev det hela, när jag kikade under ifrån. förstärkningsbalkarna under främre stolsraden var ett minne blott. Nämnda vagn klarat elddopet som besiktningen utgör så sent som på vårvintern. Men en del plåt det saknas helt klart.
Lägger man sedan till söndersparkad dörrficka på passagerarsidan, en hängig överdragsklädsel och en air av gammal tobak. Ja då har vi raskt landat tillbaka i 1990-talets typexemplar. Att vi nu skriver 2025 och prisbilden är påtagligt högre känns beklämmande. Envisa rykten gjorde gällande att säljarens målbild vad 150 000 kr. Jag skulle väl säga att en femtedel kanske var ett bra lagom låt pris pris för en basutrustad GLT men övrigt komplett vagn. Speciellt med tanke på att rostlagningen säkert landar i häradet av minst en arbetsvecka. Lägger man sedan till att bakluckan borde bytas eftersom man haft last som slagit upp ur luckan. alla däcken borde bytas, i alla fall till samma fabrikat. Och slutligen en större basservice står för dörren. Då har vi inte heller adresserat de sedvanliga ärren i lacken.
Nej, då är det nog bäst att strö lite uppmuntran till ägarinnan, tacka för titten, och bege sig hemöver i höstsolen med JYA.

Överdragsklädseln lämnar nog ingen oberörd. Jag gillar – men det kliar i fingrarna att få veta hur inredningen överlevt därunder.

Med soluppgången mot öster – JYA får sträcka ut en lördag morgon, möjligen för årets sista motorevenemang.
i höstnumret av Volvos kundtidning Ratten 1990 proklamerade att landets meste bilist var örebroare. Man anar att det var högst diskutabelt om det verkligen var så. Men med stöd i form av noteringshäften och nära 50 år bakom ratten så visst. Mil hade säkert tillryggalagts.
I artikeln fanns även en bild på bilen nämnde milslukare då ägde. Nyfiken tog överhand. Men dessvärre. Jag kammade noll, numret tillhör idag en Peugeot från 2016. Udda nog, så skvallrar Car.info om att nämnda Peugeot, just kommit ut på annons på blocket. Just idag….

Obestridliga fakta är att jag ibland håller mig från att skriva allt som passerar rent bilmässigt här på bloggen.
Ibland eftersom jag tror det saknar bärig på den lägre berättelsen som pågår här. Ibland, men väldigt sällan – av rent taktiska själ. Men alls som oftast eftersom det vara varit infall som det inte blev något av.
När dessa rader skrivs så har 2/3-delar av september passerat. Det är kanske två veckor kvar innan ”vintervilan” infaller för många entusiastbilar. Eller vintervila och vintervila. möjligen vinterförvaringen.
Min blocket-bevakning består av i alla fall 3 kanske fyra intressanta vagnar. Ingen av dem har rört sig annonsmässigt på ett antal veckor. Möjligen annonseringsförbannelsen i form av att om den inte sålts på 3 dagar, ja då är den sannolikt ”död” annonsmässigt. Att just något är ”dött” beror ofta på att man ligger fel rent säljmässigt. Cabben som har prisnivån som råder strax före semestern, just då när möjligheterna är oändliga. Eller husvagnens som kommer ut lagom till midsommar.
Men här trivs även vagnarna av det där alltjämt mest uppskattade varianterna. Lite som att försöka sälja en Citroen 2CV för ”topp-pengar” men det inte är en tvåfärgad Charleston. Eller en lågmilad men på tok för högt prissatt Volvo 2-/4-/940/ inroparmodell, då utan AC och ABS. Chansen finns dock att någon i riket verkligen är ättling till Evert som köpte just en sån som sista bil. Uträknad är den inte – helt.
Här stångas jag just nu. Men just en lite för dyr (20/25 %) Citroen 2CV, En lite för på säsongen och väldigt dyr Land Rover Camper. Men framför allt ett stort ha-begär efter en Volvo 240 som var med på sidan för någon tid sedan. Den sistnämnda har jag i klartext bett dem höra av sig om den är till salu. Men icke….
This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.